"מקלט הקופים הישראלי" ביער בן שמן אימץ ללבו מילים אלה של ג'ין גודול – חוקרת השימפנזים הדגולה, המשתלבים היטב ב"אני מאמין" עליו מבוססת הפעילות החינוכית של מרכז ההצלה והחינוך. המסע המרתק בין הקופים השונים שהגיעו אלינו לשיקום וסיפוריהם האישיים משמש כנקודת מוצא להבנת עולם הקופים על פניו הרבים אך גם כאמצעי להתעמקות בנושאים מגוונים הקשורים בעולם הסובב אותנו תוך שימת דגש על אחריותו של כל אחד ואחד מאתנו להיות פעיל בהפיכת העולם למקום טוב יותר עבור בעלי החיים, הסביבה והקהילה האנושית. תוכניות הלימוד שמציע מקלט- הקופים יוצאות מתוך השקפת עולם זו ומתקשרות גם לנושאי הלימוד של משרד החינוך לכיתות השונות בגן, בבתי-הספר היסודי וחטיבת הביניים. תלמידי כיתות התיכון עורכים במקלט הקופים ביוטופים ועבודות גמר.
התוכניות כוללות נושאים מגוונים כגון תקשורת בלתי מילולית, חברות ומשפחות בעולם הקופים מצבם של הקופים בטבע כתוצאה ממעשי האדם ועוד. דגש מיוחד מושם על התוכניות השנתיות במסגרת פרוייקט ה"חוקרים הצעירים" של קבוצות קטנות או בודדים בגן ובכיתה בנושאים שמעניינים את הילדים. המפגש עם הקופים היא דרך מרתקת להתנסות ראשונית בחקר הסביבה. חייהם החברתיים המורכבים מעניקים הזדמנות לצפות במגוון רחב של דפוסי התנהגות כגון: תוקפנות והתפייסות, משחק, שיתוף פעולה ועוד.. ולנצל זאת כנקודת מוצא ללמידה בתחומים רבים ומגוונים.
ההתייחסות לצרכי חיות הבר בכלל ולקופים בפרט הוא המסר אותו מנסה המקלט להעביר למבקריו בצורה פורמלית ובלתי פורמלית כאחד. ההכרה במחויבות להתייחס לצורכיהם של הקופים מחלחלת בשקט תוך כדי הליכה בשבילי המקלט- חורש טבעי, מתחמים פתוחים רחבי ידיים וצפייה בלתי אמצעית בקופים תוך כדי כבוד למרחב האישי של כל קוף ולצרכיו!
איך נראה יום התנדבות וסיור במקלט הקופים? (מיועד לחט"ב - תיכון)
כללי:
היום כולל מפגש עם דר' תמר פרדמן, מייסדת ומנהלת מקלט הקופים, התנדבות וסיור. המפגש עם תמר בתחילת היום, ואולם לא כל הקבוצות תעשינה את הפעילויות בדיוק באותו סדר. באופן כללי, שיטת העבודה היא כזו שקבוצה מקבלת תא שטח שבו היא עובדת, ושם יש לה משימה עיקרית שהיא מעט תובענית, ומשימת הכנת משחקים לקופים שזו משימת מנוחה עבור מי שמתעייפת. כמו"כ הסבר שלי או של תמר על הקשר בין העבודה שהבנות עושות לבין הצורך לטפל בקופים.
התנדבות – הדברים העיקריים שעושים:
מה נדרש: